Vår erfarenhet av den populära O Circuit Trip i Torres del Paine

The Roar var skrämmande. Väggarna såväl som taket i vårt lilla vandrarhem tycktes böja och spännas under kraften. Jag har sällan varit “rädd” i hela vår tid på vägen, men mitt sinne tävlade när jag låg på ryggen och lyssnade på den öronaktiga skadan på stormen utanför. Detta – jag trodde för mig själv – är Patagonia. Vad har vi fått oss in i?

Här var vi, i slutet av jorden, till nåd av några av planetens mycket oförutsägbara vädertillstånd såväl som vi skulle tillbringa de kommande åtta dagarna i bergen med ingenting mycket mer än en knappt passerbar Utnyttjat tält, en sovsäck som inte var rankad som var varm för klimatet utanför, liksom vissa budgetplanutrustning som vi valde under vår tid på Punta Arenas.

Sätt upp vårt tredje hyres campingtält framför felaktig rock för att testa det. Var och en hade hål!
Jag övertalades om att vi skulle behöva avbryta. Torres del Paine i Chile har alltid varit populärt för att ha ett lustigt väder, med vindkast så starka att de ofta plockar upp vandrare och slår dem på marken … bokstavligen.

Men veckan som vi valde att dyka upp var en för böckerna. Hela baksidan av O -resan som vi hade organiserat att ta stängdes, bara några dagar före vår ankomst, på grund av kraftiga vindar och översvämningar. Trekkers satt fast på spåren såväl som det var absolut förödelse i parken.

Ruths ord, talaren vid vandrare säkerhet som vi hade gått till kvällen innan, ringde fortfarande i mitt huvud.

“Nästan alla dödsfall som inträffar i parken inträffar eftersom vandrarna inte följde reglerna.”

Dödsfall. Med en “s”? Flertal?

Jag sov inte en blink den kvällen. Jag rullade över med larmet klockan 05:30, fortfarande skrämd av bruset från den åskande vinden, jag uppgav faktiskt en liten bön innan jag vaknade dariece upp. Jag är inte på något sätt en religiös person, så det var en allra första för mig.

“Vakna dariece … det är dags att börja O”

Missa inte vår 4-delade videoserie nedan från Trekking & Camping i Torres Del Paine!

Så börjar det…

Vi hade redan packat våra väskor kvällen innan, så det var en grundläggande utrullning av sängen, rena tänder och head out -situation. När vi öppnade dörren till vandrarhemmet såväl som tittade utanför, var den fortfarande blåsig såväl som regnig såväl som kylig bitande, men de extrema vindbyarna hade absolut dött ner.

Getter & dinos strax innan du går ombord på bussen till Torres del Paine
Nu var det precis som en verkligt dålig storm som vi växte upp i Kanada, snarare än en orkankraft Blizzard, som är vanligt här i slutet av världen.

Vi nöjde oss med våra kompisar Jarryd och Alesha från Nomadasaurus samt gick ombord på 2 timmars bussresa ut till parken.

När bussen kryssade ner på motorvägen, full av oroliga och extatiska vandrare, var det en känsla av att alla i den bussen inte hade något koncept vad de fick sig in i. När jag ser tillbaka nu kan jag säga med säkerhet som definitivt var fallet.

Relaterat: Den yttersta guiden för att vandra O Circuit Path i Torres del Paine

Himlen klar

Efter cirka 1 timme på bussen, till vår överraskning, började de tjocka, mörka, apokalyptiska molnen att delas. Till att börja med fanns det korta ögonblick av ljusstyrka som blekade den skuggiga massan, liksom sedan strålar av solljus genomborrade med molnen, vilket gav oss hopp om att vi kan göra det genom denna upplevelse.

När vi nådde ingången till Torres del Paine National Park, på något sätt var hela himlen blå. Vi gick av bussen med enorma leenden i våra ansikten. På ett ögonblick känner jag mig förtroende som växer inuti mig.

Soliga himmel vid ingången till Torres del Paine
“Vi kan göra detta, dariece!”

Hennes tag på svar:

”Åh ja. Vi har det här…”

O Circuit Trek

Den mycket typiska resan att uppträda i Torres del Paine är W -vandringen, som tar upp en del av O. -fotot a w med en slinga som länkar de yttre armarna på bokstaven, som på bilden nedan:

Karta med tillstånd av www.torres-del-paine.org

Resan vi inledde, som alla Epic, har flera namn. “O” är det vanligaste, men det förstås på samma sätt som “The Circuit Trek” såväl som “baksidan”. Det sträcker sig i 132 kilometer med djupet av chilenska Patagonia med lite mer än några små “läger” eller viloplatser längs vägen.

Baksidan finns där ute. Det finns inget runt mil, bara vandrare, djurliv, skogar, snöiga toppar samt de anmärkningsvärda landskapen som har gjort denna nationalpark så berömd.Trots att jag var livrädd kvällen före vandringen, är jag så glad att vi slutade göra den mycket mer tuffa O -vandringen. W är mycket mer kommersialiserad med många turer såväl som alla bekvämligheter du kan förvänta dig att upptäcka i stan. Människor på W vandrade med strejktorkar, små kjolar (allvarligt!) Såväl som i vissa fall, rullande bagage – med porters ger denna redskap.

Baksidan är ett helt nytt monster. Eftersom det inte finns några restauranger på några av lägren (bara grundläggande campingplatser, minskar toaletter samt en liten 3 muromgärdad hytt för matlagning i), tar de flesta vandrare på o sin egen mat. Antingen det eller de anställer en dörrperson ($ 150 / dag) för att ta med dem för dem.

Vår matbuggy. Mycket vikt!

Det är därför våra väskor var så löjligt tunga. Vi hade åtta dagars mat som är full av dem, tillsammans med matlagningstillförsel som krukor, kokkärl, tallrikar, en spis, gas samt redskap. På de allra första dagarna av vandringen, innan vi hade ätit några av våra belastningar, grävde våra väskor i våra axlar såväl som höfter såväl som vi kanske känner att ryggen värker under trycket.

Våra förpackningar var tunga, ja, ryggen var ömma, ja, men det var leenden permanent sträckta över våra ansikten. Alla fyra av oss var extatiska. Just här var vi, i den södra kanten av planeten, vandrade med stora affärer såväl som underbart väder … Vi kunde inte ha varit lyckligare.

Njuter av en paus i solen
Den allra första dagen gav oss tips om vad som var i butik för oss. Befälhavande grå toppar pekade in i den pulverformiga blå filten av himlen som hängde över våra huvuden. Vad som verkade större än livet. Landskapet var så perfekt, så pittoreskt, liksom så kristall att ta bort att det var helt surrealistiskt. Det verkade bara inte som landskap så stora och skrämmande kan verkligen existera.

Dag ett var en “lätt”. Det var bara 5 timmar för oss att gå från ingången till parken till det allra första lägret, Serón, liksom även om vi hade lite kraftfull vind efter att ha korsat en 300 meter hög ås, sken solen hela dagen.

Vi inrättade vårt allra första läger under säkerheten för några små kullar samt tillagade vår allra första måltid tillsammans. Vi var alla lättade över att vi verkligen var på spåret, liksom att vädret, åtminstone för nu, var på vår sida.

Otroligt nog höll väderförhållandet för oss under hela åtta dagarna på leden. Vi hade några timmars lätta duschar, några ganska starka vindar ibland, men för det mesta hade vi helt blå himmel och ta bort vädret … en äkta anomali för denna del av världen.

Efter den allra första natten började vi inse att vi skulle vara på vägen med exakt samma vänliga ansikten. Cirka 12 av oss hade bokat alla exakt samma campingplatser idealiska med fram till slutet av vandringen, en typisk händelse på O.

Vårt allra första läger – Serón

Detta indikerade att (som en brittisk vandrare i vår grupp uttryckte det) var vi som ett resande vandrarhem. Varje natt åt vi, drack lite sprit, pratade, skrattade och läger bredvid exakt samma människor.

Som en äventyrlig grupp hade varje person en speciell historia. Vi påverkades så av våra kolleger, eftersom vi ofta är av andra resenärer, liksom vi lärde oss mycket av dem.

Ett par hade stoppat sina uppgifter för att resa i ett år (som vi gjorde för 8 år sedan). En till hade lämnat Tyskland för två år tillbaka på cyklar. De åkte från Tyskland till Storbritannien och skickade sedan cyklarna till New York samt hade åkt all metod till slutet av Sydamerika under två år.

Los Perros Lake & Glacier

Även om många dagar på “O” -dariece såväl som jag vandrade ensam, liksom vi gillade att vi kanske hade spåren för oss själva, tillfredsställer dock våra nya kompisar i slutet av varje tuff dag.

Våra allra första fyra dagarna var bara på baksidan. Vi hade gått förbi glaciärer, satt på stränderna på sjöar, läger under snöiga toppar och vandrade över en 1 200 meter hög pass. När vår väg återanslutits med W -vandringen kändes vi alla som om vi verkligen hade åstadkommit något otroligt.

John Gardner passerar på 1 200 meter

På ett sätt kändes slutet på baksidan som en ytlinje för oss. Vi var bara en halv metod som gjordes hela resan eftersom vi fortfarande hade fyra dagar på W, men vi alla kände att vi hade varit någonstans som W -folket inte förstod.

När spåren ansluten var det LIke en tillfredsställande av två världar. Oss, med vår grubbiga utrustning, oshowered såväl som utmattade, tillfredsställande med W Trekkers, som hade kosmetika på, flip-flops och dagspaket. Jag kan bara föreställa mig hur bergsklättrare känner när de går ner från toppmötet Everest för att se alla 5-dagars vandrare som når baslägret.

Reflektioner på en glaciärsjö nära John Gardner Pass

Trots att resten av resan var en helt annan upplevelse gillade vi det fortfarande. Landskapet var fortfarande otroligt hisnande och även om det fanns många fler människor på spåren, spelade det ingen roll för oss. Vi var bara glada över att vandra i Torres Del Paine National Park.

Torres

Finalen i denna fantastiska 8 -dagars resa var på “The Torres”. En enorm stenformation som verkade som tre strålande fingrar som stiger upp från en smaragdsjö. Till att börja med verkade det som om vi skulle missa utsikten helt, men efter att ha haft så fantastiskt väderförhållanden fram till denna punkt, kritade vi det lika mycket som “du kan inte vinna dem alla”.

Men det visade sig att vår tur verkligen höll. Efter att ha väntat i den bittera förkylningen, vind såväl som regn med tanke på att 6:00 på morgonen, skildes himlen äntligen. Golden Peaks visade sig såväl som var verkligen ett skådespel att se. Vi kanske absolut ser varför så många människor vaknade så tidigt för att komma till denna del av resan för soluppgång!

Grand Finale. Den populära “Torres” (torn “) vid soluppgången

Ytlinjen

På den sista dagen var vi det andra paret från vår grupp som kom till slutpunkten. Våra kompisar Jazza såväl som Alesha kom strax efter oss såväl som Jazza generöst fick vår grupp vandringskompisar en runda öl för att dricka i parken medan vi väntade på att bussen skulle ta oss tillbaka till Puerto Natales.

Detta var slutet. Våra ansikten såväl som kroppar var såväl slagna som ömma, men våra sinnen var starka såväl som vi alla glädde oss över en extraordinär känsla av prestation. Vi gjorde det. Vi överlevde inte bara, men vi trivdes tillgängliga?

Våra allmänna intryck

Medan O -resan var svår, tror jag att den är absolut genomförbar för alla med en respektabel nivå av fysisk kondition samt en stor mängd vandringsupplevelse. Det fanns en 65-årig kille såväl som ett hushåll med 3 ungdomar (åldrarna 12 samt 14) i vår grupp.

För oss är det enkelt att säga att denna resa är genomförbar, men vi hade fantastiskt väder. Om gudarna hade fattat ett beslut att föra ner hela Patagoniens vrede på oss, skulle vi sjunga en annan melodi. Jag kan inte föreställa mig att klättra i passet medan jag blir trasig av Gale Force -vindar eller sover med natten med ett blöt campingtält och översvämningar utanför.

Frances Valley är fantastisk!

Vi är bara glada över att vädertillståndet var på vår sida och vi kunde helt njuta av denna exceptionella del av världen. Torres del Paine är troligtvis den mest pittoreska platsen jag någonsin har sett, liksom jag kommer från en naturligt välsignad plats i västra Kanada.

Patagonia tillhandahöll alla sina löften och sedan några. Vi kan inte vänta med att återvända till denna del av världen, kanske inte för att gå in på O igen, men för att kolla in några andra delar av detta enorma miljoner kvadratkilometer utomhusunderland.

Läs mer:

Vad man ska packa för en vandring och campingresa i Torres del Paine

Den yttersta guiden till vandring och camping i Torres del Paine, Chile

Gilla det? Klara det!

Friskrivningsklausul: Goats on the Road är en Amazon -partner och likaså en ansluten till vissa andra återförsäljare. Detta indikerar att vi gör provisioner om du klickar på länkar på vår blogg och köp från dessa återförsäljare.